Onze methode
Het bouwen van een winstgevende online cursus die echt een impact maakt vereist méér dan alleen het delen van kennis. Het gaat om validatie, strategie, en een slimme uitvoering.
Bij BrightOwl gebruiken we een bewezen 4-fasen methode. Zo weten we zeker dat jouw cursus niet alleen inhoudelijk sterk is, maar ook dat er markt voor is. Zo weten we zeker dat we met de juiste dingen bezig zijn, en stelt het ons in staat om alle processen te automatiseren wanneer de cursus staat.
Het 4-fasen model ziet er als volgt uit:
Fase 1
Fase 2
Fase 3
Fase 4
Validatie & Positionering
Voordat we beginnen met bouwen, gaan we het cursus concept valideren. We willen zeker weten dat deze manier van kennis delen de doelgroep ook aanspreekt en hier markt voor is.
Curriculum & Aanbod
We schrijven het curriculum stap voor stap uit en werken het cursusmateriaal uit. We bepalen ook wat precies het aanbod wordt voor de doelgroep. Hoe gaat de cursus er precies uitzien?
Cursus Creatie & testen
De cursus wordt opgenomen en we doen de eerste testrun met 5-10 betalende klanten. Deze testrun gaat ons waardevolle feedback geven over het programma.
Lancering & Schalen
Tijd om te lanceren en te schalen! We gebruiken bewezen marketing funnels en sales strategieën om de cursus vanaf het begin af aan gestaag door te laten groeien.

/ Fase 1
Validatie & Positionering
Voordat we beginnen met bouwen, gaan we jouw cursus concept valideren. Het laatste wat je wil is dat je maanden van je tijd investeert in het maken van een cursus, om er daarna achter te komen dat er geen markt voor is.
Dat gaan we voorkomen. We doen marktonderzoek, analyseren de behoefte van jouw doelgroep en we bepalen jouw unieke positionering in de markt. Daarnaast gaan we testen of mensen écht bereid zijn om te betalen voor jouw kennis. Dit wil je ook doen wanneer je al coaching gegeven hebt, maar je het nu tot een online cursus wil omvormen.
Waarom doen we dit?
Omdat we zowel jouw tijd als onze tijd niet gaan investeren op hoop van zegen. We bouwen met zekerheid aan iets wat jouw klanten écht willen.
Deze fase bevat
Marktonderzoek
Doelgroepanalyse
Strategische Positionering
Creatie Roadmap
Cursus Concept validatie
/ Fase 2
Curriculum & aanbod
Een succesvolle cursus begint met een sterk curriculum.
Samen vertalen we jouw kennis naar een resultaatgericht traject dat mensen écht in actie zet. We brengen helder in kaart:
- Waar jouw doelgroep nu staat (punt A)
- Waar ze naartoe willen (punt B)
- Wat hen tegenhoudt (obstakels & pijnpunten)
Zo achterhalen we precies waar de behoefte ligt, en bouwen we een logische structuur van modules, lessen en opdrachten.
Daarnaast bepalen we de vorm van de cursus; videomdules, werkboeken een online community, live Q&A’s of 1-op-1 coaching.
Het doel? Verder gaan dan alleen kennis overdragen. Een sterke cursus is er één die deelnemers niet alleen informeert, maar écht transformeert.
Deze fase bevat
Doelgroep interviews
Analyseren pijnpunten
Analyseren obstakels
Creatie curriculum
Aanbod bepalen


/ Fase 3
Cursus creatie & Testen
Nu is het dan eindelijk tijd om te bouwen.
We nemen de content op, plaatsen het in de online omgeving en doen een eerste testrun met de eerste 5-10 betalende klanten.
Dit is een enorm krachtig gedeelte van het proces. Hier kunnen we zien hoe jouw klanten gebruik maken van de cursus. Zo kunnen we gestructureerd feedback verzamelen over hoe het programma in de praktijk werkt en finetunen en verbeteren we het aanbod.
Op deze manier zijn we er zeker van dat wanneer we de echte groei in gaan zetten, we de verwachtingen van klanten matchen en zelfs overtreffen.
Deze fase bevat
Cursusopname
Uitwerking cursusmateriaal
Beta-Testrun
Verzamelen feedback
Implementatie feedback
Opzet online omgeving
/ Fase 4
Lancering & Schalen
Nu wordt het écht leuk!
De cursus is klaar en we zetten een slimme, bewezen marketingstrategie op om te lanceren, geautomatiseerd klanten aan te trekken en te schalen.
- We bouwen een sterke marketing en sales funnel
- We bouwen systemen zodat de verkoop geautomatiseerd wordt
- We blijven testen en optimaliseren om continu te blijven groeien
Het doel is wederom: zorgen dat jij je kan richten op dat wat je leuk vindt: de coaching zelf. We bouwen marketingcampagnes en een sales team zodat je precies dat kan doen.
In deze fase zorgen we ervoor dat jouw kennis en jouw harde werk zo veel mogelijk mensen bereikt en zo veel mogelijk impact maakt.
Deze fase bevat
Bouwen sales funnel
Lancering strategie
Paid & Organic Ads
Automatisering
Bouwen sales-team
Opschalen & Iteratie
